|
Queen Mary 2 odottaa meitä kyytiinsä Hampurin satamassa |
(Tekstissä riviväli sekä fontti muuttuu syystä jos toisesta ja en enempää jaksanut tapella niiden kanssa. Sopiipa muutenkin tähän matkaan.)
Cunardin
risteilyistä ja Queen Mary 2:sta lukiessa matkatoimistojen
sivuilta ja esitteissä saa kuvan todella ylellisestä risteilystä, jota kuvataan mm. seuraavasti: „Legendaarisen Queen Mary
2 -loistoristeilijän kyydissä“, „Cunard – viiden tähden
risteilyjä“, „Queen Mary 2 on rakennettu laatua ja
luksusmatkailua ajatellen“ tai „Laivalla nautit monipuolisista
palveluista, hienostuneesta ilmapiiristä ja menneen ajan tunnelmasta
unohtamatta gourmet-elämyksiä laivan ravintoloissa.“
Kukapa noista ei innostuisia. Meillä on edessä ihana viikonlopun luksusmatka todellisella loistoristeilijällä.
Matkamme
QM2:n lähtöterminaaliin alkoi
Hampurin päärautatieasemalta Cunardin järjestämällä
kuljetuksella. Linja-autonkuljettajamme kertoili matkan aikana
erittäin hauskalla tavalla Hampurista ja sen eri nähtävyyksistä.
Tämä linja-automatka satamaan osoittautui ehdottomasti yhdeksi
matkamme kohokohdista.
|
Hampurin ankea satamaterminaali |
Olimme
pyynnönmukaisesti satamassa jonkin verran ennen kolmea, sillä
meidän laivaan sisäänkirjautumisajaksi oli
ilmoitettu 15.00. Tuolloin Check-in
tiskeille vievä jono kierteli jo pitkin yksinkertaisennäköistä
hallia. Tunti ja viisitoista minuuttia myöhemmin lähestyimme tiskiä
ja pääsimme kirjoittautumaan laivaan. Tämän jälkeen edessä oli
vielä turvatarkastus ennen kuin kävelymme hirvällä kiireellä
kohti laivaa pääsi alkamaan.
|
Tämmöinen näky kohtasi laivaan sisään noustuamme. |
Laiva
on suuri, noin 300 metriä pitkä, ja varsinkin alussa hyvin sekava,
sillä kaikilla kansilla ei ole kulkua päästä päähän. Mistä se
oma kansi löytyy? Mihin suuntaan on mentävä? Missä hissi? Hissit
ovat näköjään pois käytöstä. Eipä tuo haittaa, sillä kohta
pääsemme herkkujen pariin.
|
Aluksemme pohjakuva tuli tutuksi matkan aikana |
Löydettyämme
vihdoin omalle kannellemme ja kävellessämme kohti hyttiämme tuli
jo kuulutus kello 17.00 pidettävästä
turvallisuustiedoitustilaisuudesta, johon meidän kaikkien Hampurista
laivaan nousseiden piti osallistua. Stressiä pukkasi näin alkuun.
|
Käytävää riitti, mutta löytyi se hytti vihdoinkin |
Matkaa
varatessamme oli enää jäljellä sisähyttejä tai tähän
tarkoitukseen turhan kalliita sviittejä. Koska olimme kuitenkin
päättäneet haluavamme päästä tutustumaan hienoon
luksusristeilijään edes pidennetyksi viikonlopuksi, niin meille
kelpasi oikein hyvin sisähyttikin.
Hytti osoittautui meille riittävän suureksi ja HansGiorgollekaan ei
tullut ahtaanpaikankammoa. Sänky oli aivan loistava ja molemmat yöt
tulikin hyvin nukuttua.
|
Ihanan pehmeä sänky. |
Mitä
me emme, muuten, kumpikaan ymmärtäneet silloin eikä nytkään,
ehkä olisi pitänyt kysyä, että jos tulee evakuointi, niin miksi
ihmeessä pitää ensin mennä hyttiin hakemaan pelastusliivit ja
vasta sen jälkeen kipitellä omaan evakuointipaikkaansa tuonne
ravintolaan? Mikä järki tuossa oikein on? Miksei mennä suoraan
pelastusvenekannelle?
Laivan
lähtöaikaa Hampurista
ei ilmoitettu etukäteen. Edes check-in-tiskillä eivät tätä
osanneet sanoa! No, ketäpä se kiinnostaisikaan. Kaiken varalta
siirsimme kuitenkin iltaruokailumme illan toiseen kattaukseen eli
kello 20.30. Näin varmistimmekin, että pääsimme katsomaan laivan
lähtöä satamasta ja ihailemaan kaupunkia Elbe-joelta päin.
Hampurihan ei ole merenrantakaupunki, vaan merelle on Elbeä pitkin
matkaa noin sata kilometriä.
|
Kuuluisa Elbphilharmonia-konserttitalo laivalta nähtynä. |
|
Mielenkiintoinen konttisatama toisella puolella jokea. Pitää käydä seuraavalla Hampurin reissulla tutustumiskierroksella. |
|
Laiva näytti kiinnostavan, sillä sitä seurasi useampi sightseeing-vene laivan lipuessa Elbellä kohti merta. |
|
|
5*-hotelli henkilökuntineen toivotti QM2:n matkaan. |
|
Blankenese, Hampurin kaupungin vauraampi kaupungin osa, lepäsi iltaauringossa. |
|
Koska olemme tekniikan alan ihmisiä, niin olihan se kuva otettava myös Airbusin Beluga-rahtikoneesta. |
|
Myöhemmin illalla lähellä rannikkoa näimme kymmeniä tuulivoimaloita, joista meidän Baijerinkijn sähkö jokusen vuoden päästä kai tulee ydinvoimaloiden käytöstäpoiston jälkeen, jos saavat sähkönsiirtoverkon ensin rakennettua. |
Cunardin
antamien ohjeiden mukaan laivan pukukoodi
on hyvin tarkka. Päivisin pukeutuminen saa olla rentoa, mutta kello
18.00 jälkeen matkustajien pitää panostaa pukeutumiseen: miehillä
vähintään bleiseri, kravatti vapaaehtoinen ja naisilla juhlava
leninki tai housuasu. Gaalailtoina on pukeuduttava vieläkin
juhlallisemmin: miehillä smokki tai tumma puku sekä kravatti tai
rusetti ja naisilla iltapuku tai cocktailmekko. Laivan joissakin
yleisissä tiloissa sekä buffet-ravintola King's Courtissa saa
iltaisinkin viettää aikaa rennommissa vaatteissa.
Ennen
laivan lähtöä vaihdoimme sitten käskystä päällemme illan
pukukoodin mukaan vähän parempaa. Totuus pukukoodista kuitenkin
oli, että kaikenlaista pukeutumista näki vielä tuon kello 18.00
jälkeen. Gaalailtanakaan ravintolassa pukukoodi ei pitänyt.
Muutenkin tuo gaalailta jäi
hieman epäselväksi. Miksi piti pukeutua hienosti, kun ruokailu ei
eronnut mitenkään normaali-illasta. Tai olihan siellä jossakin
kohtaa jousikvartetti soittamassa. Se oli ehkä se gaalaosuus? Aivan
turhaan tuli stressatutua omasta pukeutumisesta. Olisivat kertoneet,
että kunhan on siistit ja ehjät vaatteet, niin niillä pärjää
oikein hyvin tällaisella luksuslaivallakin.
|
Britannia ravintola. Meidän pöytämme oli tuolla ylemmällä tasanteella. |
Pääravintolamme
laivalla oli Britannia.
Ensimmäisellä illallisella otin pääruoaksi kokin suosittelemaa
confit-ankkaa. Olisi pitänyt jättää ottamatta, sillä oli
vastaavaa syönyt juuri muutama viikko aiemmin naapureidemme
tarjoamalla illallisella ja odotus oli kova. Tarjoilija heitti ruman,
täysin mautoman ja suolaisen annoksen eteeni. Hämmennys oli suuri.
Tämäkö on gourmet-ruokaa luksusristelijällä?
Seuraavana
aamuna menimme a-la-carte-aamiaiselle rauhalliseen Britannia
ravintolaan. Valikoima oli monipuolinen, mutta kuten illallakin laatu
eikä maku ei vastannut odotuksia. Tilaamani eggs benedict näytti
siltä kuin se olisi purkista tullut, ehkä olikin, ja se oli myös
huonoin mitä olen ikinä syönyt. HG kertoi, että hänen
juustomunakkaansa ei maistunut yhtään millekään ja croissantti ei
ollut voita nähnytkään. HG epäili, että croissantti oli Tescon
purkista.
Lounastamassakin
kävimme myös tuossa samaisessa Britannia ravintolassa ja sama linja
ruoan suhteen jatkui. Tarjottu kolmen ruokalajin ateriamme oli
myöskin mauton. Valittavissa oli lounalla kuten illallisellakin
kuusi alkupalaa, neljä pääruokaa ja neljä jälkiruokaa.
|
Lounaan ruokalistaa lukiessa alkoivat sylkirauhaset toimimaan, turhaan. |
Britannia
ravintolan ruoka oli näköjään koko ajan tasaisesti valitettavan
mautonta ja annosten ulkonäkökään ei häikäissyt. Tämän huomaa
jo siitä, että meillä ei ole kuvan kuvaa laivan ruoista. Emme me
tarvitse koben-härkää tai beluga-kaviaaria. Normaalia hyvistä
aineksista tehtyä maistuvaa ruokaa, jossa mausteena on käytetty
muutakin kuin ne kuuluisat suola ja pippuri, vaikka usein suola ja
pippurikin riittävät, kun aineet ovat kunnollisia. Suola oli meidän
ruoissamme pääosassa.
Jos
jotain positiivista Britannia ravintolan ruoista pitää löytää,
niin a la carten annoskoot olivat hyvät eli pienet, joten ei tullut
syötyä itseään ähkyyn asti mikä monesti buffet-ravintolassa,
ainakin minulla, on pelkona, koska kaikkahan pitää maistaa.
Illallisella
samassa pöydässä istunut ranskalaismies sanoi laivan ruoasta
puhuttaesssa, että buffet ravintolan ruoka on maukkaampaa kuin
meidän pääravintolamme Britannian ja ei kai näin pitäisi olla.
Niinpä. Buffetravintola oli parempi ja olisimmehan me voineet
nauttia noutopöydän antimista kaikki ateriamme. Syy, miksi emme
syöneet tai oikeastaan halunneet syödä aterioitamme
buffet-ravintolassa on, että laivalla tulee keskusteltua
pääruokaravintolan pöydässä pöytäseurueeseen (nyt meillä oli
unkarilainen pariskunta ja ranskalainen ystäväpari pöydässämme)
kuuluvien matkustajien kanssa tai vaikka istuisi vain kahden hengen
pöydässä, niin silloinkin tulee useimmiten keskusteltua
vieruspöydässä istuvien kanssa (aamiaisella saksalaispariskunnan
kanssa). Tästä asiasta me pidämme ja kuulemamme mukaan moni
muukin.
Toinen
syy, että emme halunneet syödä buffet-ravintolassa on, että
siellä on normaaleina ruoka-aikoina karmea tungos, hälinä ja
häslinki ja rauhasta ei tietoakaan. Tällä laivalla ruoan suhteen
tuo olisi siis ollut paras vaihtoehto, mutta silloin, kuten jo
sanottu, olisi jäänyt monta hyvää ja mielenkiintoista keskustelua
tekemättä ja mukavia ihmisiä tapaamatta. Uhraus oli tehtävä.
Ravintolan
palveluakaan ei voi myöskään kehua mitenkään ystävälliseksi
tai hymyileväksi, vaikka henkilökunta suurimmaksi osaksi näyttikin
olevan Aasiasta.
|
Queens Room, jossa tarjotaan Afternoon Tea |
Afternoon
teatä odotin kovasti. Enkä
turhaan. Ehdottomasti paras ateriakokemus laivalla. Afternoon Tea
tarjoillaan aina meripäivinä ihan mukavannäköisessä Queens
Roomissa normaalimatkustajille ja Grill-ravintolassa
sviittimatkustajille. Afternoon tealla tarjottu Twiningsin Cunardille
kehittämä tee oli erittäin hyvää (olisin ostanut jopa kotiin,
jos olisin voinut) ja teen kanssa tarjottavat cocktail-palat, makeat
leivokset ja etenkin skonssit clotted creamilla eli hyvin paksulla
kermalla ja mansikkamarmelaadilla olivat todella maukkaita.
|
Neljän hengen pieni pöytä afternoon teallä. Saimme pöytään oikein mukavan saksalaispariskunnan. |
Laiva
oli mielestämme kaunis ulkoa ja sisältä eli puitteet jonkun sortin
luksusristeilylle olisivat olleet kunnossa. Queen Mary 2:stahan
kuvataan Cunard-yhtiön elegantiksi lippulaivaksi. Laiva on
aloittanut liikennöinnin vuonna 2004 ja alus on remontoitu kokonaan
vuonna 2016.
|
Sisääntuloaula portaikkoineen |
|
Käytävän vuodenaikaseinä |
|
Laivalla oli esillä paljon maalauksia. Tässä QM2 ja takana pikkusisko Queen Victoria. |
Laiva
oli kookas ja vaikka matkustajamäärää oli suurehko, noin 2600
matkustajaa, ei määrää normaalioloissa huomannut vaan laivalta
löytyi mukavia, rauhallisia nurkkia, ainakin näin päiväaikaan.
|
Coctail- tai sammppanja- , hm, baari? |
|
Täällä voisi pelata vaikka bridgeä |
|
Laivalla oli oikein kaunis ja houkutteleva kirjasto, josta olisi halutessaan löytänyt luettavaa |
|
Queens-Grill tason sviittimatkustajien pääruokaravintola näytti juhlavalta |
Ennen
illallista kävimme Royal Court Theatressa
katsomassa 45 minuutin esityksen, jota oli kovasti kehuttu, joka
alkoikin lupaavasti miestrion esityksellä. Kunpa, oi kunpa, illan
esitys olisi ollutkin tätä, mutta parinkymmenen minuutin jälkeen
lavalle tuli laivalla valtavasti hehkutettu Royal Theatre Company,
jonka esitys oli todellinen pohjanoteeraus, huonoa laulamista ja
tanssahtelua.
|
Aneeminen Royal Court Theatre ennen esitystä |
Meripäivän
vietimme laivaa kierrellen ja vietimme muutenkin paljon aikaa ulkona
eri kansilla. Ilma oli mukavan aurinkoinen ja monet näyttivät
viettäneet sen uima-altaalla auringossa, sillä illalla ja
seuraavana aamuna tuli vastaan useampikin keitettyä rapua
muistuttava henkilö.
|
Aavameri, vaikka Englannin rannikko ei kovin kaukana ollutkaan. |
|
Meri oli aika tyyni. |
|
Sää salli viikonloppuamme. |
Sunnuntai-aamuna
tämä luksusristeily oli vihdoin ohi laivan saavuttua Southamptonin
satamaan. Onneksi. Meidän käsityksemme luksuksesta on erilainen
kuin mitä QM2:lla ja Cunardilla oli tarjota. Tulipa tehtyä matka ja
olipa hyvä, että kesti vain sen kaksi yötä. Kiitos, mutta ei
uudelleen.
|
Southamptonissa matkalaukut odottavat hakijoitaan |
|
Southhamptonin terminaalirakennus sisältäpäin - ei kyllä houkuta tämäkään |
Tämä
meidän risteilymme oli Cunardin tarjoamia lyhyitä
viikonloppuristeilyitä, joissa tarjotaan mahdollisuutta tutustua
luksuslaivalla risteilyyn. Hah. Saksassa näitä risteilyjä
tarjotaan nimellä „Kleine Auszeit“ eli „Pieni Aikalisä“.
Enempään meillä ei olisi ollut tällä kertaa aikaakaan ja onneksi
ei ollutkaan, sillä jos luksus Cunardilla todella tarkoittaa tätä
kokemaamme, näkemäämme ja etenkin maistamaamme, niin saa
puolestamme olla. Mutta... ehkäpä tämä oli englantilaista
luksusta! Eräs laivalla kohtaamamme englantilaispariskunta oli
tehnyt Cunardin laivoilla useita (unohdin jo määrän) risteilyitä
eri puolilla maailmaa ja pitivät kovasti kokemastaan.
Mietin
tätä kirjoitusta aloittaessa, että mahtaako tästä tulla liian
negatiivinen, mutta kyllä tästä positiivistakin löytyi. Nyt
olemme tätäkin kokemusta rikkaampia. Mukavia ihmisiä, pääasiassa,
tapasimme ja mielenkiintoisia keskusteluja kävimme. Mitä tästä
matkasta voi vielä positiivisena ottaa on, että muisteltavaa ja
ihmeteltävää "luksus-laivasta" on riittänyt hyvin
usein.
Tämä
oli meidän kokemuksemme Cunardin Queen Mary 2 -luksusristeilystä.
Mikäli, niin, tämä olisi ollut ensimmäinen risteilykokemus, niin
olisimme katsoneetkaan risteilyalukseen päin. Mutta koska ensi
kosketuksemme risteilyyn ja sen mukavuuteen saimme jokunen vuosi
sitten Royal Caribbeanin laivalla, niin vielä tämän
luksusristeilyn jälkeen emme anna periksi vaan seuraavaksi
suuntaamme kahden viikon risteilylle premium-luokkaan kuuluvalla
laivalla ja katsotaan mitkä ovat aatoksemme sen jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti