Meillähän on ollut jo vuosia tapana
pitää kesälomaa syyskuun kaksi ensimmäistä viikkoa ja silloin
suuntamme on yleensä ollut Alppien eteläpuoli, jossa kokemuksemme
mukaan on takuuvarmasti aika usein mukava sää.
Tämä matkamme alkoi lauantai-aamuna vesisateessa pilvien roikkuessa alhaalla.
Tämä matkamme alkoi lauantai-aamuna vesisateessa pilvien roikkuessa alhaalla.
Matkamme eteni alussa mukavasti, mutta Füsseniä
lähestyttäessä alkoi “neverlost”-systeemimme näyttää
ajoreitiämme punaisena eli ruuhkaa olisi tiedossa. Eteläänpäin oli
siis muitakin matkalla kuin me. Itävallan puolelle päästyämme
päätimme, että emme aja normaalireittiä eli Fernpassin kutta vaan
kurvaamme Reutten luona tielle numero 198 ja ajamme sitten Elmenin
jälkeen Bschlaber Landstrassen kautta Imstiin. Matka pitenisi
kilometrillisesti, mutta saisimme ajaa eikä tarvitsisi tökkiä
Fernpassin ruuhkassa. Tämä oli meistä hyvä idea.
Itävallan puolella laitoimme radion päälle (OE3 tai Radio Tirol) ja sieltä liikennetiedotteita kuunnellesssa kuulimme, mm. että Silvretta Hochalpenstrassella pitää olla jo lumiketjut käyössä. HansGiorgion ajaessa katselin aikani kuluksi ajoreittiämme kartasta ja huomasin että tuolla Imstiin menevällä maantiellä olisi korkein kohta noin 1900 metrissä ja kysäisin HansGiorgiolta, että miten korkealla se Silvrettan tien korkein kohta on. "Noin 2000 metriä", oli vastaus. OK, Hm, tuota, meillä on edessä sola, jossa korkeutta on 1900 metriä.
Itävallan puolella laitoimme radion päälle (OE3 tai Radio Tirol) ja sieltä liikennetiedotteita kuunnellesssa kuulimme, mm. että Silvretta Hochalpenstrassella pitää olla jo lumiketjut käyössä. HansGiorgion ajaessa katselin aikani kuluksi ajoreittiämme kartasta ja huomasin että tuolla Imstiin menevällä maantiellä olisi korkein kohta noin 1900 metrissä ja kysäisin HansGiorgiolta, että miten korkealla se Silvrettan tien korkein kohta on. "Noin 2000 metriä", oli vastaus. OK, Hm, tuota, meillä on edessä sola, jossa korkeutta on 1900 metriä.
Käännyimme B. Landstrasselle, joka
oli mukava tie ajaa, mutta auton näyttämä lämpötila laski koko
ajan ja vesisade muuttui rännäksi ja alkoi lopulta kiinnittyä
ajorataan.Niin ja kesällä autossa oli luonnollisesti kesärenkaat!
HansGiorgio tuumasi, että kyllä tästä selvitään, kunhan vain noi edellä ajavat eivät pysähdy tänne ylämäkeen. Siinäpä sitten jännitettiin ja edettiin letkassa etananvauhtia.
HansGiorgio tuumasi, että kyllä tästä selvitään, kunhan vain noi edellä ajavat eivät pysähdy tänne ylämäkeen. Siinäpä sitten jännitettiin ja edettiin letkassa etananvauhtia.
Vastaamme tuli autojen lisäksi moottoripyöriä ja yksi
pyöräilijäkin. Hulluja!!! Mitähän on päässä liikkunut kun
tien valitsivat.
Pass:ille tai mikä tämä suomeksi oikein onkaan, eli korkeimpaan kohtaan päästyttyä oli pakko pysähtyä pyyhkimään tuskanhikeä, kun siinä tiesi, että alas päin pääsee aina jotenkin.
Käytännössä heti alaspäin jatkettuamme rännän
tulo loppui ja satoi vain vettä, joka sekin loppui jossakin
vaiheessa. Siinä samalla valkeni, miksi ne monet moottoripyörät
olivat lähteneet ajamaan tuota reittiä. Eiväthän he voineet tietää, että
nyppylän toisella puolella olisi vastassa lumisade ja luminen tie.
Pass:ille tai mikä tämä suomeksi oikein onkaan, eli korkeimpaan kohtaan päästyttyä oli pakko pysähtyä pyyhkimään tuskanhikeä, kun siinä tiesi, että alas päin pääsee aina jotenkin.
Lämpötila autonmittarin mukaan +0.5C. Huh! |
Loppumatka meni mukavasti
puolipilvisessä ja hieman sateisessa säässä Reschenpassin kautta ajaessa. Ihana päästä
Etelä-Tiroliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti